w

Checklista współpracy z influencerem: o tym musisz pamiętać!

checklista współpracy z influencerem
checklista współpracy z influencerem

80% marketerów uważa, że współpraca z influencerami się opłaca. Nic więc dziwnego, że tak wiele osób próbuje wykorzystać potencjał tego sposobu promowania swoich usług, zdobywania zasięgów czy osiągania innych celów marketingowych. Aby jednak rzeczywiście cieszyć się dobrymi efektami, musisz dotrzeć do właściwych osób. Tutaj może Ci się przydać checklista współpracy z influencerem. Dzięki niej będziesz mieć pewność, że nie zapomnisz o żadnym ważnym aspekcie.

Dlaczego potrzebujesz checklisty?

Skuteczne kampanie wymagają przygotowania. Ta sama zasada znajduje zastosowanie, gdy chodzi o influencer makreting. Tutaj znaczenie ma znalezienie odpowiedniej osoby, określenie jasnych celów czy ustalenie warunków współpracy, z których obie strony będą zadowolone. Warto jednak podjąć ten wysiłek, bo skuteczność influencer marketingu jest naprawdę duża. To wszystko brzmi świetnie, ale żeby osiągnąć ten efekt, musisz najpierw odpowiednio się przygotować. I tu wkracza checklista współpracy z influencerem.

1. Ustal cele firmy

Zanim przystąpisz do poszukiwania influencera, musisz określić cele swojej firmy. Właściwie ten podpunkt jest bardzo rozbudowany, bo obejmuje kilka kwestii. Musisz odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Czym zajmuje się Twoja firma, jakie produkty czy usługi oferuje i jakie są jej główne cele?
  • Czym wyróżnia się spośród konkurencji?
  • Co firma chce osiągnąć – szerszy zasięg, większą sprzedaż, budować świadomość marki?
  • Jakie wyniki osiąga obecnie?
  • Kim jest grupa docelowa? Co ją charakteryzuje? Jakie ma potrzeby, problemy czy przyzwyczajenia?

2. Wybierz pięciu potencjalnych influencerów

Checklista współpracy z influencerem na dalszym etapie ma Ci ułatwić znalezienie odpowiedniej osoby wpływowej. Jak to zrobić? Przede wszystkim zwracając uwagę na:

  • obszar działalności influencera – czy jego grupa docelowa jest zbieżna z grupą docelową Twojej firmy?
  • sposób komunikacji,
  • platformę, na której działa influencer,
  • jego zasięgi,
  • zaangażowanie odbiorców,
  • cenę za współpracę.

Istnieją dwa sposoby na znalezienie odpowiedniej osoby. Możesz to zrobić chociażby samodzielnie samodzielnie. Jeśli chodzi o influencer marketing na Instagramie czy YouTube świetnie sprawdzi się w tym wypadku opcja „proponowane dla Ciebie”. Jeśli Twoja firma działa na tym kanale i tam promuje swoje usługi, propozycje mogą być naprawdę zbieżne z Twoimi potrzebami. Przyjrzyj się też tagom czy ludziom, których obserwują odbiorcy Twojej firmy. Alternatywą dla samodzielnego działania będzie natomiast skorzystanie z płatnej usługi – na przykład z agencji marketingowej specjalizującej się w social media.

3. Skontaktuj się z wybranymi osobami

Znalezienie odpowiedniej osoby to jedno, ale musisz jeszcze zachęcić ją do podjęcia współpracy. Pamiętaj, że takie osoby często dostają mnóstwo ofert. Musisz więc jakoś je do siebie przekonać. Oczywiście nie ma niezawodnej instrukcji na osiągnięcie tego celu. Zadbaj jednak o to, by:

  • stworzyć spersonalizowaną wiadomość dla każdego z wybranych influencerów,
  • krótko przedstawić cel potencjalnej współpracy i swoje oczekiwania,
  • wyjaśnić influencerowi, czemu chcesz współpracować właśnie z nim.

4. Ustal warunki współpracy

Jeśli udało Ci się zdobyć uwagę influencera, musisz ustalić konkretne warunki współpracy. Dzięki temu unikniesz wielu problemów i nieporozumień. Wśród najważniejszych kwestii można wymienić:

  • cenę – nie tylko wysokość stawki, ale też sposób rozliczania – czy będziecie rozliczać się za konkretny post, miesiąc współpracy czy z uwagi na osiągane wyniki?
  • czas współpracy,
  • treść – czy influencer sam opracuje treści, a Ty dostarczy tylko brief? Czy też ma się ograniczyć do zamieszczenia w social media gotowych treści przygotowanych przez Ciebie?
  • Jeśli influencer sam będzie tworzył posty, to jakie są konkretne wymagania? Czy ma zawrzeć konkretne frazy, hasła? Czy istnieją jakieś dodatkowe wytyczne? Jasno przedstaw swoje oczekiwania i potrzeby.

5. Śledź wyniki

Ostatnia kwestia na checkliście współpracy z influencerem dotyczy oceny wyników. Bez porównywania stanu sprzed i w trakcie współpracy trudno będzie Ci stwierdzić, czy udało się osiągnąć jakiekolwiek efekty. Bieżąca analiza pozwoli Ci też wprowadzać usprawnienia na bieżąco, by jeszcze lepiej wykorzystać potencjał influencer marketingu.

Napisane przez Asia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

prosto wyborowa

PROSTO z lat 90. – nowa kampania marki Wyborowa

jak tworzyć skuteczny storytelling

Sztuka storytellingu, czyli jak tworzyć dobre historie dla Twojego biznesu