Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak budować markę osobistą krok po kroku? 9 kwestii, o których musisz pamiętać

budowanie marki osobistej

Być może dopiero myślisz o własnym biznesie, a może już prowadzisz własną firmę. Niezależnie, na jakim etapie się znajdujesz, pojęcie „personal branding” nie może być Ci obce. We współczesnym świecie znaczenie mają nie tylko produkty czy usługi, jakie oferujesz, ale i kto za nimi stoi. Właśnie dlatego budowanie marki osobistej jest tak ważne.

Jaka powinna być Twoja marka osobista?

Zanim dowiesz się, jak budować markę osobistą, musisz jeszcze wiedzieć do jakiego efektu dążysz. Bez tego trudno Ci będzie podjąć właściwe kroki.

Zgodnie z jednym z najpopularniejszych cytatów dotyczących marki osobistej: „Marka osobista to to, co ludzie o Tobie mówią, gdy wychodzisz z pokoju”. A chyba nikt nie chce, by mówiono o nim źle, szczególnie, gdy personal branding ma być powiązany z działaniami marketingowymi.

Twoja marka osobista powinna więc podkreślać Twoje mocne strony, budować reputację i zwiększać zaufanie. To jednak nie wszystko – obojętnie, w jakiej branży działasz, na pewno masz konkurencję. Aby to właśnie Ciebie wybrał potencjalny klient, musisz mu dać więc coś jeszcze – unikalne elementy Twojej działalności.

Budowanie rozpoznawalności

1. Co Cię wyróżnia?

Na początek musisz określić swoje mocne i słabe strony w odniesieniu do branży, w której chcesz działać. Jest to o tyle ważne, że chcesz przecież czymś się wyróżnić, a żeby to zrobić, konieczne będzie ustalenie, co chcesz i możesz zaoferować.

Słabe strony też mają w tym kontekście znaczenie – zyskasz jasną odpowiedź, w jakich obszarach musisz się rozwijać w ciągu kolejnych lat, by umacniać swoją pozycję.

2. Określ swoją grupę docelową

Nie możesz być dla wszystkich, bo w ten sposób jesteś dla nikogo. Budowanie silnej marki osobistej wymaga określenia, do kogo chcesz kierować swoje treści, a co za tym idzie – także Twoją ofertę. Dobra marka osobista to taka, która jest wyrazista. Oznacza to jednak, że niektórzy Cię pokochają, a inni uznają, że zupełnie im nie odpowiadasz. To jednak nic złego!

Im szybciej ustalisz swoją grupę docelową, tym szybciej wypracujesz też skuteczny sposób komunikacji i zdecydujesz, jaką historię chcesz opowiedzieć. Dopiero potem sięgnij już po konkretne narzędzia do budowania marki osobistej.

3. Zainspiruj się lepszymi od Ciebie

Jak to zostało wspomniane, idealnie byłoby, gdyby Twoje imię i nazwisko od razu kojarzyło się z konkretną branżą. Znajdź więc takie osoby, które już są liderami i działają na tym samym rynku, a potem przyjrzyj się ich działaniom.

Nie chodzi oczywiście o to, by kopiować wszystkie ich ruchy – w końcu budowanie marki osobistej polega m.in. na dawaniu unikalnych wartości. Tak samo jak nie ma co stale się do tych osób porównywać. Oczywistym jest, że są od Ciebie lepsi – w końcu zwykle poświęcili wiele lat, by zapracować na swoją aktualną pozycję. Znajdują się wiele kroków przed Tobą, ale to wcale nie powinno podcinać Ci skrzydeł.

Zmień perspektywę – wykorzystaj ich wiedzę i ucz się, obserwując. Zobacz, w jaki sposób te osoby budują markę osobistą, jaki rodzaj komunikacji stosują, co się u nich sprawdza. To może być dla Ciebie dobry punkt wyjścia.

4. Jaka jest Twoja historia?

Wiesz już, co Cię wyróżnia, kto należy do grupy Twoich odbiorców i wiesz też, w jaki sposób działają inne osoby w Twojej branży, które już mają silną markę. Każda z tych osób ma swoją własną historię, którą można opisać w kilku zdaniach.

Przygotuj własną. Spróbuj ograniczyć się do kilku zdań. W ten sposób będziesz mieć jasny cel i ustalisz, do czego chcesz dążyć. Skup się na atrybutach swojej marki i kluczowych punktach.

Budowanie reputacji

5. Zadbaj o opinie

Pierwszy etap budowania marki osobistej masz już za sobą. W skrócie można go określić jako pewnego rodzaju „budowanie świadomości marki”. Teraz czas do tej świadomości dołożyć reputację.

Z czasem masz szansę dojść do etapu, kiedy klientów będziesz mieć praktycznie tylko z polecenia. Zanim to się jednak stanie, musisz zadbać o to, by osoby, które trafią na Ciebie w sieci bez niczyjej rekomendacji, uznały, że warto Ci zaufać.

Nie bez powodu tak wielu przedsiębiorców reklamujących swoją działalność w sieci zamieszcza na stronie, Instagramie czy w innych mediach społecznościowych opinie zadowolonych klientów. Social proof ma ogromną moc.

6. Buduj sieć kontaktów

Budowanie marki osobistej nie może się też obyć bez nawiązywania nowych kontaktów. W ten sposób możesz poszerzać swoje wpływy, a także uczyć się od osób działających w tej samej branży. To także świetny sposób, by dotrzeć do kolejnych odbiorców z grupy docelowej – np. nawiązując współpracę z inną osobą działającą na rynku czy uczestnicząc w branżowych wydarzeniach.

Zdobywanie klientów

7. Kreuj wizerunek eksperta

Budowanie reputacji to stały proces, natomiast na dalszym etapie możesz dołożyć do niego jeszcze zdobywanie klientów. Budując silną markę osobistą, możesz zaszczepić w ludziach przekonanie, że warto nawiązać z Tobą współpracę.

Zrobisz to przede wszystkim, kreując się na eksperta w określonej branży. Jeśli uda Ci się stworzyć taki wizerunek w oczach potencjalnych klientów, Ci nie tylko sami będą chcieli z Tobą współpracować, ale jeszcze polecą Cię kolejnym osobom.

8. Zadbaj o swoją widoczność w sieci

W tym podpunkcie chodzi nie tylko o to, by w ogóle dać się zauważyć (o to zadbasz już na poprzednich etapach). Wszystko wciąż kręci się wokół budowania przeświadczenia, że jesteś ekspertem.

Znaczenie będzie mieć więc przede wszystkim miejsce Twojej głównej aktywności online. Obojętnie, czy jest to strona internetowa, czy np. konto na Instagramie, zadbaj o to, by oferowane przez Ciebie wartości były od razu widoczne.

Planuj też strategię treści spójną z Twoimi przekonaniami i celami. Nie próbuj usilnie przekonać odbiorców, że możesz im pomóc – zamiast tego naprawdę pomagaj, dostarczając wartościowe treści. W ten sposób udowodnisz im, że naprawdę znasz się na tym, co robisz i warto Ci zaufać, a nawet polecać Cię dalej.

9. Zbuduj społeczność

Zdobywanie lojalnych klientów jest bardzo ważne. Przede wszystkim dlatego, że w tym przypadku nie musisz za każdym razem wkładać tego samego wysiłku w pozyskiwanie nowych osób. Istnieje wiele sposobów na przekonanie ludzi, by stale wracali do Twojej oferty. Jednym z nich z pewnością jest zbudowanie zaangażowanej społeczności.

Zamiast więc skupiać się na ilości, postaw na jakość – zgromadź wokół siebie ludzi, którzy będą się ze sobą komunikować, wspierać i którzy poczują się częścią konkretnej grupy. Wymaga to większego wysiłku, ale z pewnością będzie procentować i pomoże Ci w budowaniu silnej marki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.