w

Chcesz tworzyć wartościowy content? Zadbaj nie tylko o merytorykę, ale też o odpowiednie zaprojektowanie tekstu

jak tworzyć wartościowy content
jak tworzyć wartościowy content

Szukasz informacji w internecie, otwierasz kilka przykładowych artykułów. Pierwszy to ściana tekstu, drugi składa się ze zdań, które trudno się czyta, trzeci w ogóle nie odpowiada na Twoje pytanie. Być może każdy z nich jest efektem ciężkiej pracy. Może nawet zawiera mnóstwo przydatnych informacji. Problem w tym, że nie masz ochoty przedzierać się przez kolejne zdania, by się o tym przekonać. Tak samo postępują Twoi czytelnicy. Właśnie dlatego musisz wiedzieć, jak tworzyć wartościowy content. I to nie tylko pod względem merytorycznym, ale też technicznym.

Współcześni czytelnicy nie czytają – oni skanują

Może oburza Cię myśl, że wiele osób nie przeczyta Twojego tekstu w całości, ale przejrzy go pobieżnie. Przypomnij sobie jednak Twój własny tryb przeglądania treści w internecie – prawdopodobnie zachowujesz się dokładnie tak samo.

Nie walcz więc z czytelnikiem i nie zmuszaj go do uważnego czytania, tworząc ściany tekstu, długie zdania i nagłówki, które nie informują go, co znajdzie w konkretnym akapicie. To nie sprawi, że będą czytać Twoje treści w całości, a jedynie, że w ogóle przestaną do nich zaglądać.

Samo znajdywanie świetnych tematów na wpisy i zadbanie o wysoką merytorykę nie wystarczy Ci więc, by zyskać grono stałych odbiorców i rozwijać swój blog – czy to w celach sprzedażowych, czy czysto hobbystycznych (choć pamiętaj, że w przyszłości taki blog z pasji może przekształcić się w dobry biznes).

Czas więc odpowiedzieć na najważniejsze pytanie – jak tworzyć wartościowy content, który inni będą chcieli czytać? Na szczęście nie jest to takie trudne. Wystarczy krótka checklista. Zaglądaj do niej zawsze, gdy tworzysz kolejne posty, a zobaczysz różnicę.

1. O czym czytelnik chce przeczytać, czyli jasne projektowanie tekstu

To ten moment, w którym musisz odpowiedzieć na najważniejsze pytanie: o czym ma być Twój tekst? Miej tę odpowiedź cały czas z tyłu głowy – pozwoli Ci przygotować treść, która rzeczywiście spełni to zadanie.

Zanim zabierzesz się do pisania, ustal, co znajdzie się w konkretnych akapitach. Tak samo jak czytelnik najpierw będzie skanował tekst wzrokiem, czytając nagłówki, tak i Ty właśnie od nich musisz zacząć pisanie. W ten sposób upewnisz się, że tekst jest spójny i nie odbiegasz od głównego tematu.

Dopiero wtedy możesz zacząć wypełniać akapity treścią. Na koniec sprawdź, czy sens każdego z nich rzeczywiście zgadza się z tym, co obiecujesz w nagłówku.

Teraz czas na lead, czyli kilka zdań wstępu. Tak – dopiero teraz. Zabierając się za to na końcu, masz największe szanse, że będzie on konkretnym wprowadzeniem do całego tekstu.

2. Aspekty wizualne

Teraz czas spojrzeć na Twój tekst z jeszcze innej strony. Po zrealizowaniu punktu 1. masz już pewien szkielet. Zadbaj, by skanowanie wzrokiem było jeszcze prostsze, a czytanie – przyjemniejsze. Aby to zrobić:

  • upewnij się, że Twoje akapity składają się z mniej więcej 2-4 zdań,
  • twórz listy i wypunktowania – czytelnicy lubią konkrety,
  • dodaj obrazek wyróżniający, czyli główną grafikę dla postu – będzie on wyglądał bardziej zachęcająco.

3. Zadbaj o linkowanie powiązanych treści

Być może w punkcie 1. pojawił się pewien zasadniczy problem – okazało się, że trzeba poruszyć naprawdę wiele wątków, by wytłumaczyć całe zagadnienie.

Nie musisz jednak wcale tworzyć artykułu, który czytelnik będzie scrollował w nieskończoność. Zamiast tego napisz ich kilka i linkuj między sobą. Dzięki temu łatwiej Ci będzie się trzymać głównego wątku, a jeśli czytelnik będzie chciał dowiedzieć się czegoś więcej na pokrewne tematy – wystarczy, że kliknie w odnośnik.

4. Stosuj wezwania do działania

Chcesz, żeby czytelnicy komentowali Twoje wpisy, dzielili się swoimi uwagami albo zadawali dodatkowe pytania? Dodaj odpowiednie wezwanie do działania. Dzięki temu nie tylko pchniesz ich do wykonania danej czynności.

Jeśli rzeczywiście spełnią Twoją prośbę, dzięki pytaniom i komentarzom zyskasz wiele wartościowych pomysłów na kolejne wpisy. To przecież układ idealny – czytelnicy sami mówią Ci, co ich interesuje, a Ty te potrzeby potem zaspokajasz.

Jak tworzyć wartościowy content: podsumowanie

Jak widzisz, tworzenie postów, które ludzie chcą czytać,  wcale nie jest aż takie skomplikowane. Wystarczy tylko, że dobrze to rozplanujesz i będziesz mieć pod ręką taką checklistę.

Pamiętaj też, że duże znaczenie dla widoczności w internecie ma SEO. Wprawdzie nie jest ściśle związane z contentem, ale skoro i tak już tworzysz dużo treści, to zadbaj też, by znajdowały się wyżej w wyszukiwarce. To wiele Cię nie kosztuje, za to już takie podstawy jak dobór słowa kluczowego, zastosowanie go kilka razy w tekście, a także dodanie opisu i tytułu SEO może przynieść niezłe efekty.

Napisane przez Asia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Damska torebka

Zakupy dla Niej – prezenty, które uzupełnią garderobę

budowanie marki osobistej

Jak budować markę osobistą krok po kroku? 9 kwestii, o których musisz pamiętać