Współczesny świat nie może obejść się bez internetu. Dzięki niemu można szybko porozumieć się ze znajomymi, znaleźć wszystkie potrzebne informacje, słuchać muzyki czy oglądać filmy. Nic więc dziwnego, że tak samo jak inne obszary życia powoli przenoszą się do świata online, tak też dzieje się ze sprzedażą. Teraz większość firm dba o to, by przynajmniej mieć własną stronę www. Wiedzą, że bez obecności w internecie, pozostają w tyle za konkurencją. Obojętnie więc, jakiego rodzaju biznes prowadzisz, musisz zainteresować się także działalnością online, a co za tym idzie – znać przynajmniej podstawy, jeśli chodzi o marketing cyfrowy.
Marketing cyfrowy – czym jest i jak działa?
Marketing cyfrowy, marketing online, digital marketing – to wszystko pojęcia, z którymi pewnie stykasz się na co dzień. I nic dziwnego, bo świat sprzedaży w dużej mierze przeniósł się do internetu, a wraz z tym zmieniła się także forma promocji, zdobywania klientów czy analizy danych. Teraz tradycyjne ulotki, reklamy w telewizji czy na billboardach wprawdzie wciąż są wykorzystywane, ale powoli schodzą na dalszy plan. Większość osób skupia się na działaniu w internecie.
I tym jest właśnie marketing cyfrowy – wykorzystaniem internetu do promocji swoich usług i osiągania konkretnych celów biznesowych. Możesz to zrobić na różne sposoby. Do dyspozycji masz chociażby reklamy w wyszukiwarce czy mediach społecznościowych, ale także wiele bezpłatnych opcji, takich jak prowadzenie bloga, własny newsletter czy zadbanie o SEO.
Marketing cyfrowy jest przy tym bardzo opłacalny, bo dzięki technologii możesz dotrzeć nawet do ludzi z innych zakątków świata. Osoby, które jeszcze kilka lat temu nie mogłyby skorzystać z Twoich produktów czy usług, teraz chętnie to zrobią, o ile znajdą się w Twojej grupie docelowej i zdołasz przekonać ich do zakupu. A jak to zrobić? Tu możesz już wykorzystać konkretne narzędzia.
Sprzedaż to nie jedyny cel marketingu cyfrowego
Przed omówieniem konkretnych narzędzi umożliwiających osiąganie celów marketingowych warto zaznaczyć, że nie zawsze tym celem będzie sprzedaż. Oczywiście, niezależnie od tego, czym zajmuje się Twoja firma, chcesz więcej zarabiać i się rozwijać. Czasami Twoje działania nie muszą być jednak bezpośrednio skupione na generowaniu kolejnych sfinalizowanych transakcji. Możesz zająć się także pośrednimi krokami do celu, np. zwiększyć zasięgi, poprawić swoją pozycję w wyszukiwarce czy budować świadomość marki.
Jakie możliwości oferuje marketing internetowy?
Czas przejść wreszcie do narzędzi, z których możesz skorzystać. Tu jeszcze jedna uwaga – nie chodzi o to, żebyś sięgała po nie wszystkie. Zastanów się nad specyfiką Twojej działalności, a przede wszystkim ustal, kim jest Twoja grupa docelowa. Nie każdy biznes potrzebuje reklamy na LinkedIn czy firmowego bloga. W innych przypadkach wręcz przeciwnie – będzie to najlepsza droga do celu. Chwytanie się wszystkich opcji to jednak dla Ciebie strata czasu i pieniędzy. Tym bardziej, że dróg jest mnóstwo. Marketing internetowy to bowiem przede wszystkim:
- social media – nie każdą działalność warto reklamować na Instagramie. W wielu biznesach sprawdzi się jednak profil na Facebooku, a jeśli prowadzisz działalność B2B – dobrze dopracowane konto na LinkedIn. Zastanów się więc, gdzie możesz znaleźć najwięcej potencjalnych klientów i rozwijaj swój kanał w mediach społecznościowych;
- blog firmowy – prowadzenie bloga firmowego ma wiele zalet. Przede wszystkim możesz zadbać o content i zdobywać klientów pośrednio – trafią do Ciebie także osoby, które jeszcze nie są zdecydowane na zakup, ale szukają odpowiedzi na konkretne pytania. Jeśli wzbudzisz ich zaufanie, jest duża szansa, że w momencie zakupu wrócą właśnie do Ciebie. Oprócz tego blog firmowy pozwoli Ci zoptymalizować stronę pod kątem SEO.
- SEO – a skoro już mowa o SEO, to odpowiednio dobierając słowa kluczowe i wplatając je w tekst, możesz stopniowo umacniać swoją pozycję w wyszukiwarce. Oczywiście to wymaga cierpliwości i systematyczności. Ruch organiczny jest jednak darmowy, więc nie warto z niego rezygnować;
- Reklamy internetowe – możesz też postawić na płatne rozwiązania, takie jak reklamy internetowe. W tej kategorii zbiorczo można umieścić wiele rodzajów reklam – te typu PCC, reklamy na Facebooku, reklamy w ramach współpracy z influencerami czy na podstawie programu afiliacyjnego;
- Darmowe treści – marketing internetowy to także tworzenie wartościowych, darmowych treści, które zbudują zaufanie do Ciebie jako eksperta. Mowa tu chociażby o ebookach do pobrania czy organizowaniu webinarów związanych z daną branżą. W ten sposób bezpośrednio niczego nie zarobisz, ale możesz zwiększyć liczbę zainteresowanych Twoim kursem, Twoją ofertą czy też powiększyć grono osób zapisanych na newsletter;
- E-mail marketing – a skoro już mowa o newsletterze, to kolejnym narzędziem marketingu internetowego będzie właśnie wysyłanie wiadomości e-mail, w tym spersonalizowanych ofert produktów. Bardzo dobrze sprawdzą się też newslettery nie promujące bezpośrednio towarów czy usług, ale budujących więź z odbiorcą – np. zawierających porady czy dające lepiej poznać Ciebie i Twoją firmę.
- Jak AI ChatGPT pomaga w pracy PR
- Wykorzystanie ChatGPT w pracy Social Marketing Managera
- Co trzeba zrobić żeby być Influencerem? 8 ważnych kroków, których nie można pominąć
Originally posted 2023-06-27 14:47:01.