w

Jak prowadzić skuteczny marketing na Instagramie?

marketing na Instagramie
marketing na Instagramie

Na pewno zdajesz sobie sprawę, że obecnie sama strona internetowa to trochę za mało. Duże znaczenie mają także social media, które już dawno przestały służyć jedynie do celów prywatnych. A jedną z platform, które stwarzają tu największy potencjał, z pewnością jest Instagram. Jak w takim razie wykorzystać go do promocji swojego biznesu i co zrobić, by marketing na Instagramie rzeczywiście procentował?

Instagram: miejsce, gdzie jest praktycznie każdy

Oczywiście teza z nagłówka jest nieco przejaskrawiona. Nie wszystkie osoby mają Instagrama, co nie zmienia faktu, że ogromny procent Twoich potencjalnych klientów rzeczywiście może korzystać z tej platformy. Szkoda więc tego nie wykorzystać. Inni przedsiębiorcy też zdają sobie z tego sprawę. Nie bez powodu tak wielu z nich prowadzi konta firmowe na Instagramie.

Na wstępie trzeba jednak zaznaczyć, że sam fakt, że tak wiele firm korzysta z Instagrama, wcale nie oznacza, że Ty też musisz to robić. Wszystko sprowadza się do odpowiedzi na pytanie, czy to rzeczywiście Ci się opłaca? Po pierwsze, czy Instagram jest dobrym kanałem komunikacji akurat dla Twojego biznesu? W relacji B2C może sprawdzić się idealnie, ale przy B2B już niekoniecznie.

Druga kwestia: czy warto inwestować swój czas akurat w rozwój Instagrama? Czasami podobny cel możesz osiągnąć łatwiej i szybciej na inne sposoby. Wiele zależy więc od tego, w jakiej branży działasz, kim są Twoi klienci, na jakim etapie znajduje się Twój biznes oraz jakim czasem i budżetem dysponujesz.

Jeśli jednak odpowiedź na te 2 powyższe pytania brzmi „tak”, to nie pozostaje nic innego niż zabrać się za marketing na Instagramie. Oczywiście przyniesie to efekty, o ile będzie odpowiednio przemyślane, dlatego poniżej znajdziesz kilka podstawowych kroków, o których musisz pamiętać.

Jakie korzyści ma Ci przynieść marketing na Instagramie?

Każda strategia marketingowa zaczyna się od ustalenia celów. Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, nie masz też pojęcia, czy Twoje działania przynoszą efekty ani na ile zadowalające są wyniki. Możesz więc kręcić się w kółko albo marnować czas i energię na działania, które prowadzą donikąd.

Właśnie dlatego zacznij od odpowiedzi na pytanie, co chcesz osiągnąć. Czy Instagram ma Ci posłużyć jako portfolio np. dla wykonywanych przez Ciebie grafik czy zdjęć? Chcesz dzięki niemu prezentować swoje prace i wyglądać bardziej profesjonalnie? A może uważasz, że to idealne narzędzie do zgromadzenia wokół siebie zaangażowanej społeczności, która może być w przyszłości zainteresowana stworzonym przez Ciebie produktem, np. kursem albo ebookiem?

Oczywiście cele mogą być też inne – np. budowanie marki osobistej, zdobywanie lojalnych klientów czy poszerzenie zasięgów. Obojętnie, jak to wygląda w Twoim przypadku, ustal z góry, czego oczekujesz. Najlepiej, gdy podzielisz cel na mniejsze cele i ustalisz, w jakim czasie chcesz je osiągnąć.

Dla kogo tworzysz?

Wiesz już, co chcesz osiągnąć. Teraz czas odpowiedzieć sobie na pytanie, dla kogo to robisz. Jest to o tyle ważne, że kiedy znasz swoją grupę docelową, łatwiej Ci tworzyć treści, które rzeczywiście ją zaangażują. A przecież właśnie o zaangażowanie Ci chodzi. Tylko jeśli przygotowujesz wartościowy (z punktu widzenia obserwatorów) content i podajesz go w odpowiedniej formie, jesteś w stanie naprawdę szybko się rozwijać.

Poświęć więc czas na poznanie swoich odbiorców. Ustal nie tylko ich zainteresowania, przedział wiekowy, wykształcenie i inne podstawowe dane. Pomyśl o ich oczekiwaniach, problemach i potrzebach.

Zainspiruj się konkurencją

Z pewnością nie jesteś jedyną osobą w branży, która prowadzi marketing na Instagramie (oczywiście pod warunkiem, że ten kanał rzeczywiście jest odpowiedni do promocji Twojego biznesu). A to oznacza, że gdy stawiasz dopiero pierwsze kroki, wiele osób z branży może mieć już rozwinięte konta i duże zasięgi.

Zamiast się jednak tym zrażać, potraktuj konkurencję jako źródło inspiracji. Zobacz, co tworzy, co wzbudza zainteresowanie i przejrzyj komentarze obserwujących. To będzie dobry punkt wyjścia do ustalenia, jakie treści nie zdają egzaminu, a które sprawdzają się świetnie. Podczas takiej analizy zadawaj sobie też pytanie, które rzeczy możesz zrobić lepiej niż Twoja konkurencja albo w jaki sposób możesz się od niej odróżnić.

Stwórz jasny plan publikacji

Może Ci się wydawać, że towarzyszący Ci teraz entuzjazm Cię nie opuści. Prawdopodobnie jednak z czasem dodawanie postów, stories czy rolek nie będzie już dla Ciebie tylko ciekawym zajęciem, a po części stanie się zwykłym obowiązkiem. Łatwo więc zniechęcić się do publikacji, szczególnie, że początkowo efekty mogą nie być spektakularne.

Najlepiej więc z góry przygotuj sobie 30 postów, które będziesz dodawać. Dzięki temu zyskasz czas na opracowanie kolejnych treści i nie zaniedbasz konsekwentności, która w social media jest bardzo ważna.

Dużą pomocą będzie także przygotowanie wzorów, które przydadzą Ci się w przyszłości i usprawnią pracę – np. gotowych szablonów do postów, mapy hashtagów itd. Ustal też konkretne dni publikacji. Dzięki temu łatwiej Ci będzie nie dopuścić do zaniedbania konta.

Publikuj i zwiększaj swoje zasięgi

Jeśli przyłożysz się do poprzednich kroków, na tym etapie pozostaje Ci już tylko zwiększanie zasięgów i rozwijanie konta.

Pamiętaj przede wszystkim o spójnych komunikatach. Stosuj konkretną narrację, trzymaj się wyznaczonych wartości i zadbaj o estetykę całego konta – w końcu wizualne aspekty mają na Instagramie ogromne znaczenie!

Nie bój się też korzystania z nowych rozwiązań. Niedawno Instagram wprowadził np. rolki (reels). Może Ci się wydawać, że to niepotrzebna kopia koncepcji Tik Toka i że lepiej omijać szerokim łukiem wygłupianie się przed kamerą. Prawda jest jednak taka, że rolki pozwalają generować zasięgi, jakich nie wypracujesz samymi postami, stories czy odpowiednim dobieraniem hasthagów. Nikt nie powiedział też, że musisz tańczyć przed kamerą. Możesz dopasować ten format do swojego sposobu komunikacji.

Przygotuj się też, że marketing na Instagramie wymaga dużego zaangażowania. Tutaj wszystko opiera się na społeczności. Bardzo ważne będzie więc odpowiadanie na komentarze, wiadomości prywatne i reagowanie na oczekiwania obserwujących. Twoja działalność w social media nie może się więc sprowadzać tylko do wrzucania wcześniej opracowanych treści.

No i najważniejsze – podążaj za trendami. Pamiętaj, że to Twoi odbiorcy powinni być najważniejsi. Dopasuj się więc do tego, co lubią i czego oczekują. Jeśli odpowiesz na ich potrzeby, chętnie będą zapoznawać się z Twoimi treściami i polecać Cię dalej, a Twoje konto zacznie stopniowo rosnąć.

Na koniec jeszcze jedno: nie zniechęcaj się zbyt szybko. Współczesny świat przyzwyczaił nas do niemal natychmiastowych efektów. Tutaj musisz uzbroić się w cierpliwość. Czasem potrzeba nawet wielu miesięcy, nim coś wreszcie „zaskoczy” i obserwatorów zacznie przybywać. Nie zniechęcaj się więc już na starcie i pamiętaj o regularności i tworzeniu wartościowych treści.

Originally posted 2022-12-05 18:27:35.

Napisane przez Asia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

co to jest marketing internetowy

Co musisz wiedzieć o marketingu internetowym, jeśli chcesz promować swoje działania w sieci?

kaszmirowy koc cos

Kaszmirowe koce od COS i BEGGxCO