Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Co musisz wiedzieć o marketingu internetowym, jeśli chcesz promować swoje działania w sieci?

co to jest marketing internetowy

Obojętnie, czy dopiero rozkręcasz swoją działalność, od dawna prowadzisz własny biznes, czy też zamierzasz publikować treści w internecie z myślą, że może kiedyś uda Ci się na tym zarabiać – na pewno musisz znać przynajmniej podstawy marketingu online. Warto więc zacząć od tego, co to jest marketing internetowy, jakie może przynieść Ci korzyści i jakie kanały warto wykorzystać w sieci.

Co to jest marketing internetowy?

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu jakiekolwiek formy promocji przebiegały w trybie offline. Mowa tu chociażby o ogłoszeniach w gazetach, ulotkach czy reklamach telewizyjnych. Od tej pory jednak wiele się zmieniło i świat w dużej mierze przeniósł się do internetu. Naturalną konsekwencją było to, że online zaczął funkcjonować również sam marketing.

W takim razie co to jest marketing internetowy? To wszystkie działania związane z promocją i sprzedażą prowadzone online. Obecnie marketing internetowy uwzględnia więc docieranie do odbiorców korzystających zarówno z komputera, jak i ze smartfona czy tabletu.

Nie chodzi przy tym tylko o takie działania, które mają zaprowadzić Twoich odbiorców wprost do sprzedaży. Online marketing to także:

  • budowanie pozycji eksperta,
  • zwiększanie świadomości marki,
  • gromadzenie zaangażowanej społeczności,
  • polepszanie swojej widoczności w sieci,
  • rozszerzanie zasięgów.

Sama świadomość marki nie oznacza zysków. Dzięki niej potencjalni klienci obdarzą jednak Ciebie i Twoje produkty większym zaufaniem. Podobnie, jeśli zaczniesz kreować się na eksperta, istnieje większa szansa, że zechcą skorzystać właśnie z Twoich usług. To samo dotyczy zresztą rosnących zasięgów, widoczności w sieci czy zaangażowanych odbiorców – to pośrednie kroki do jednego, głównego celu rządzącego światem marketingu – wypracowywania zysków.

Marketing online ATL i BTL

Działania prowadzone w ramach marketingu internetowego można przy tym podzielić na dwie kategorie. Będzie to marketing ATL i BTL.

Marketing BTL to skrót od angielskiego „below the line”. Dotyczy reklam dopasowanych do potrzeb konkretnego odbiorcy. Są to więc m.in. reklamy w social media, content marketing, influencer marketing czy e-mail marketing. Zasada jest więc prosta – określasz grupę docelową czy nawet tworzysz kilka różnych person (bo przecież nie wszyscy Twoi klienci z tych samych powodów decydują się na zakup), a potem opracowujesz reklamy dopasowane wprost pod nich.

Marketing ATL („above the line”) zakłada z kolei odwrotne podejście i obejmuje działania masowe, skierowane do szerokiej grupy odbiorców. Nie bierze się tu więc pod uwagę konkretnych potrzeb, pragnień czy przyzwyczajeń, a stawia raczej na ilość. Przykładem może być tu chociażby publikacja artykułów sponsorowanych na znanych stronach internetowych czy zamieszczanie reklam banerowych.

Jakie działania można prowadzić w ramach marketingu internetowego?

Wiesz już, co to jest marketing internetowy, więc czas odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób możesz promować siebie i swoje produkty w internecie.

Możliwości masz naprawdę wiele i tak naprawdę nie sposób dokładnie odnieść się do każdego z nich – poszczególnym narzędziom spokojnie można by było poświęcić osobne artykuły, a nawet serie tekstów.

Poniżej jednak znajduje się lista głównych kanałów, z których możesz korzystać.

1. Content marketing 

Jednym z podstawowych sposobów na promowanie swojej oferty czy budowanie marki osobistej będzie content marketing. Koncepcja jest prosta – dajesz swoim odbiorcom wartościowe treści, dzieląc się nimi za darmo. W ten sposób budujesz pozycję eksperta, pozyskujesz nowych czytelników i wzbudzasz ich zaufanie. Dzięki temu w przyszłości chętniej skorzystają z Twoich usług czy produktów. Oczywiście to wszystko pod warunkiem, że treści rzeczywiście będą dla nich wartościowe, a więc dopasowane do ich potrzeb i oczekiwań.

2. SEO

Jeśli tworzysz dużo treści, możesz też postawić na ruch organiczny. To również długofalowe przedsięwzięcie, ale może przynieść Ci sporo korzyści bez ponoszenia kosztów. Wszystko w oparciu o wplatanie w treści odpowiednich fraz kluczowych zbieżnych z tym, co użytkownicy Google wpisują w wyszukiwarkę.

3. Influencer marketing

Jeśli chcesz dotrzeć do szerszego grona odbiorców, możesz rozważyć współpracę z osobą wpływową. Mowa tu o ludziach, którzy zgromadzili wokół siebie zaangażowaną społeczność. Taka współpraca z influencerem może naprawdę Ci się opłacać, o ile grupa jego odbiorców będzie zbieżna z Twoją grupą docelową.

4. Social media marketing

A skoro już mowa o influencer marketingu, to do promocji możesz wykorzystać także social media. W zależności od specyfiki Twojej działalności egzamin mogą zdać inne kanały – od Facebooka, przez YouTube czy Instagram aż po LinkedIn. To dzięki nim nie tylko rozszerzysz zasięgi, ale też zbudujesz zaangażowaną społeczność.

Zobacz też: Jak zostać Youtuberem?

5. E-mail marketing

Skutecznym narzędziem do promocji w internecie wciąż pozostaje e-mail marketing. Wbrew pozorom to nie tylko wiadomości informujące o nowych ofertach czy zawierające kody rabatowe, by zachęcić do kolejnych zakupów. Tworząc newsletter, możesz budować także markę osobistą czy nawet prowadzić działania contentowe (zamiast bezpośrednio promować swoją ofertę, możesz dostarczać subskrybentom sporą dawkę przydatnej wiedzy). To również dobre narzędzie do zgromadzenia zaangażowanej społeczności – dzieląc się ze swoimi subskrybentami wiedzą, osobistymi spostrzeżeniami czy zachęcając do zadawania pytań, budujesz więź i sprawiasz, że Twoja działalność w internecie staje się im bliższa.

6. PPC

Oprócz wspomnianego SEO warto wspomnieć o drugim elemencie SEM (czyli promocji związanej z widocznością w wyszukiwarce). Są to już rozwiązania płatne, czyli reklamy typu Pay Per Click. Jak sama nazwa wskazuje, promujesz się za pomocą reklam, ale nie płacisz za samo ich wyświetlanie, ale za każde kliknięcie w link. Tym samym im więcej kliknięć, tym większe koszty poniesiesz, ale z drugiej strony – tym skuteczniejsza jest też Twoja reklama.

Oczywiście to tylko podstawowe możliwości promocji w internecie. Sam marketing internetowy to bowiem nie temat na jeden artykuł, a na całego bloga. Tym bardziej, że współcześnie użytkownicy internetu są coraz bardziej znudzeni i zmęczeni tradycyjnymi reklamami, a to sprawia, że pojawiają się coraz to nowsze formy promocji (np. reklama natywna). Informacje w tym tekście mogą być jednak dobrym punktem wyjścia do poznania światu marketingu online, poszerzania swojej wiedzy i prowadzenia coraz bardziej skutecznej promocji w internecie.


  1. Chcesz tworzyć wartościowy content? Zadbaj nie tylko o merytorykę, ale też o odpowiednie zaprojektowanie tekstu
  2. Jak budować markę osobistą krok po kroku? 9 kwestii, o których musisz pamiętać
  3. Checklista współpracy z influencerem: o tym musisz pamiętać!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *