Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Sztuka storytellingu, czyli jak tworzyć dobre historie dla Twojego biznesu

jak tworzyć skuteczny storytelling

Każdy z nas opowiada historie. Co więcej, każdy lubi ich słuchać – jest to wpisane w ludzką naturę. Historie sprawdzają się jednak nie tylko w książkach czy filmach albo jako sposób na zobrazowanie sytuacji z codziennego życia. To także świetne narzędzie biznesowe czy metoda na podzielenie się wiedzą w przystępny sposób. Aby jednak rzeczywiście wykorzystać potencjał opowiadania historii, musisz jeszcze wiedzieć, jak tworzyć skuteczny storytelling.

To nie metoda – to sztuka

Choć wiele mówi się o metodach storytellingu czy schematach, jakie można wykorzystać przy tworzeniu historii, to musisz wiedzieć, że storytelling niewiele ma wspólnego właśnie ze żmudnym odtwarzaniem konkretnej instrukcji. To sztuka. Wiele zależy więc od Twojej kreatywności, wizji i świeżego spojrzenia. Dobra wiadomość jest jednak taka, że tej sztuki możesz się nauczyć. Wystarczy nieco praktyki.

Ze względu na duży potencjał storytellingu istnieje obecnie wiele książek, kursów czy artykułów związanych z tym tematem. Wiele z nich dostarczy Ci przydatnych informacji na temat tego, jak tworzyć skuteczny storytelling, ale nic nie zastąpi praktyki. To tak samo jak z tańcem, malowaniem czy komponowaniem muzyki – nie wystarczy tylko czytać o tym, ale potem trzeba wdrożyć pewne wskazówki w życie, by robić jakiekolwiek postępy.

Proces opowiadania historii

Zanim poznasz podstawowe wskazówki przydatne przy tworzeniu skutecznego storytellingu, musisz jeszcze zrozumieć, na czym polega cały proces opowiadania historii. To sztuka wykorzystania faktów i prowadzenia narracji w taki sposób, aby przekazać konkretną wiedzę czy informacje swoim odbiorcom. To wszystko przy dbaniu o ich zaangażowanie, wzbudzenie emocji czy zaciekawienia.

Niektóre historie są w pełni oparte na faktach, inne upiększane dla lepszego prowadzenia historii, a jeszcze inne w pełni improwizowane. Opowiadać historie może każdy i w praktyce rzeczywiście każdy z nas to robi – choćby podczas rozmów z przyjaciółmi, gdy dzieli się z nimi zabawnymi, szokującymi czy trudnymi wydarzeniami z życia. Każdy z nas ma więc w sobie chęć i przynajmniej pewne podstawowe umiejętności opowiadania. Niektórzy idą jednak o krok dalej i tworzą narrację w imieniu firmy, organizacji czy marki. W ten sposób mogą bawić, uczyć, sprzedawać czy nawet chwalić się sukcesami.

Aby jednak odnieść taki skutek, muszą jeszcze umieć odpowiednio budować historię. I w tym pomagają właśnie kursy, poradniki czy artykuły. Niektóre z nich skupiają się na konkretnych technikach, inne – te dla kompletnie początkujących – pokazują proces tworzenia historii krok po kroku. Obojętnie, na jakim jesteś etapie, musisz jednak znać pewne podstawy. Sprawdzą się one w każdej historii, niezależnie od schematu jej budowania czy celu, w jakim chcesz ją opowiedzieć.

Kim jest publiczność?

Odpowiedź na pytanie, jak tworzyć skuteczny storytelling nie może się sprowadzać do jednej, uniwersalnej instrukcji. Wszystko dlatego, że wiele zależy od celu opowiadania historii, ale także od grona jej odbiorców. Zastanów się więc, kto usłyszy Twoją historię albo do kogo chcesz z nią trafić. Musisz zrozumieć swoich czytelników i ich reakcje. Jeśli wykorzystujesz storytelling w biznesie, dobrym pomysłem będzie przeprowadzenie badań na rynku docelowym i zdefiniowanie person kupujących albo potencjalnych partnerów biznesowych.

Jaki jest przekaz historii?

Każda historia ma pewien główny przekaz. Zwykle można sprowadzić go do kilku zdań i to obojętnie, czy chodzi o krótkie opowiadanie czy wielką powieść. Zastanów się więc nie tylko do kogo, ale o czym chcesz mówić. Określ swoje przesłanie i dopiero w oparciu o nie buduj całą historię. Tylko mając porządny fundament, jesteś w stanie zbudować coś trwałego.

Jaką historię opowiadasz?

Musisz też zdecydować, jakie emocje czy reakcje chcesz wyzwolić w swoich odbiorcach. To może być:

  • zachęta do działania – tu sprawdzi się opisanie, w jaki sposób działanie doprowadziło Cię do konkretnego celu i wyjaśnić, jak odbiorcy też mogą go osiągnąć
  • przedstawienie się – opowieść typu „kim jestem” sprawdza się, gdy chcesz pokazać firmę od ludzkiej strony. Tego rodzaju historie sprawdzą się jednak także w przypadku marki – z ich pomocą możesz pokazać główne wartości i cele, jakimi ta się kieruje
  • przekazanie wartości – możesz też opowiedzieć historię odwołującą się do znanych emocji czy sytuacji tak, by odbiorcy mogli przełożyć ją na własne życie. Świetnie sprawdzi się to właśnie przy przedstawianiu konkretnych wartości, z którymi odbiorcy mogą się utożsamiać albo takich, do których chcesz ich przekonać
  • przekazywanie wiedzy – storytelling możesz też wykorzystać nie tylko w biznesie, ale na przykład podczas różnego rodzaju wystąpień. Świetnym przykładem są tu chociażby prezentacje TED. Występujące tam osoby doskonale pokazują, jak za pomocą angażujących historii można przekazać sporą dawkę wiedzy.

Wezwanie do działania

Jeśli wykorzystujesz storytelling w celach biznesowych, pamiętaj o popchnięciu swoich odbiorców do konkretnego zachowania. Tutaj sprawdzi się call to action. Aby jednak stosować je skutecznie, musisz wiedzieć, czego oczekujesz od swoich odbiorców. Chcesz, żeby dokonali wpłaty, wzięli udział w kursie, a może kupili produkt?

Twórz i dziel się swoją historią

Wiedząc już do kogo,  o czym i w jaki sposób chcesz mówić, przystąp do tworzenia historii. Mając tę bazę i solidny fundament, możesz już pozwolić sobie na kreatywne działanie czy wybrać konkretną technikę storytellingu, która sprawdzi się w Twoim przypadku.

A potem zostaje już tylko podzielenie się Twoją historią. To od Ciebie zależy, w jaki sposób to nastąpi. Może zapoznasz z nią odbiorców newslettera, może wystąpisz gościnnie na czyimś blogu, a może zamieścisz ją na własnych mediach społecznościowych? Pamiętaj, że im więcej miejsc, w których udostępniasz swoją historię, tym większego zaangażowania możesz się spodziewać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *